Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Unznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści - pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.
W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!
Uczestnicy gry poszerzą swoją wiedzę na temat Słońca. Spróbują ustalić, dlaczego jest takie ważne dla życia na Ziemi. Sprawdzą, czy jest pożyteczne czy groźne? Zbudują kompas, który pozwoli im określić kierunki świata.
Celem doświadczenia jest zaobserwowanie zjawiska osmozy, czyli w tym wypadku przenikania przez błony półprzepuszczalne cząsteczek wody do wnętrza nasion, co powoduje ich pęcznienie.
Czy wychodząc zimą na dwór, pamiętasz o zakładaniu rękawiczek? Pewnie nie zawsze. Sprawdźmy, czy łatwo jest wykonywać proste czynności, gdy niska temperatura osłabi nasze odczuwanie dotyku.
Klubowicze odkryją, co to jest tęcza i jak powstaje. Zaobserwują, jak działa pryzmat. Odkryją różne rodzaje pryzmatów. Spróbują znaleźć sposób na stworzenie tęczy.
Uczestnicy doświadczenia, z zastosowaniem mikroskopu lub lupy, poszukają odpowiedzi na pytanie - Czy rośliny mają gruczoły ? Zobaczą fascynujący świat roślin. Dotkną ciekawe substancje produkowane przez rośliny.
Klubowicze zobaczą świat roślin widziany pod powiększeniem. Zaobserwują ciekawe elementy budowy cebuli. Zdecyduję, czy można nazwać je "śmieciami".
Участники под наблюдением взрослого открывают свойства сахара, делая леденцы с карамелизированного сахара. Каждый из них выливает свою массу на палочку. Так создается уникальная фигура. Что она напоминает? Это зависит от фантазии каждого участника. Это может быть гадание на будущее или немного нездоровая закуска.
Во время эксперимента вы сделаете водолазный колокол и узнаете, как он работает. Проверите, может ли носовой платок быть погруженным под воду и не намокнуть.
В ходе эксперимента участники смогут увидеть, каким образом возникают тени. Проверить, чем тень отличается от полутени и что произойдет, если препятствие (например, фигуры животных на палочках) не будет освещено полностью. Цветной свет, используемый для освещения, позволит создавать разноцветные изображения. Препятствия будут сделаны участниками.
Zawiera: